09 October 2009

Kegunaan Multiple Intelliegences di Peringkat Global : Policy Making

Diperingkat kerajaan, Multiple Intelligences (MI) ini telah pun dikembangkan konsepnya secara meluas.

Di Bangladesh contohnya, UNICEF dengan kerjasama pihak kerajaan telah pun memperkenalkan 'Intensive District Approach for All Learners' pada tahun 1990. Dalam inisiatif ini, puluhan ribu para guru telah pun dilatih dalam kaedah pembelajaran yang mempelbagaikan teknik penyampaian dan penerimaan oleh murid-murid.
Di India, Kurikulum Kebangsaan mereka memerlukan para guru untuk memahami secara menyeluruh tentang konsep MI ini.
Di Geneva, Switzerland,sebuah pertubuhan yang berprestij International Baccalaureate (IB) Organization yang menawarkan program kepada 600,000 penuntut di 128 negara telah menyerapkan konsep MI ini di dalam kaedah penyampaian dan pembelajaran mereka. Mereka mengatakan, :" Howard Gardner has been influential in changing views about learning and the ways we learn. Access and equity within the IB today is much wider than it was previously. It is acknowledged that all students have strengths and weaknesses which must be supported in a strategic for them to meet their potential'

No comments:

Post a Comment